Ştii cine e Selly sau Antonia ?
Poate nu sunt cele mai bune exemple insa ei sunt exemple pure ca marketing online functioneaza. Si nu numai ca functioneaza insa se produc si o gramada de bani.
Cum a ajuns un copil de 19 ani sa faca atatia bani si sa isi permita atatea chestii.
Asta face parte din frumusetea marketingului online.
Nu este nevoie sa fii prezent intr-un loc anume, nu ai nevoie de interviuri, sa apari la televizor sau cursuri de actorie, pur si simplu trebuie sa stii marketing online.
Uite varianta video a articolului daca nu ai timp sa citesti:
Cu mai putin de 20 de ani in urma, daca erai introvertit nu aveai sanse sa ai succes.
De ce ? Pentru ca asta implica o gramada de munca.
Trebuia sa angajezi oameni, sa construiesti o companie imensa. Sau, pentru o carierea in muzica, filme trebuia sa ai cunostinte in industrie si sa treci printr-un proces foarte lung. Acum e deajuns sa faci un canal pe youtube si sa incepi sa produci continut.
Sunt o gramada de exemple care au explodat pe Instagram sau TikTok si apoi au intrat in industria muzicala sau a filmelor.
Nu cred ca sunt prea dramatic cand spun ca marketingul online este sansa la viata pe care o visezi.
Un singur om, de pe canapea si cu acces la internet poate construi o afacere de succes.
Deci astazi iti voi prezenta un ghid complet despre marketing online si cum poti ajunge si tu sa faci bani din marketing online.
Ce este marketing online?
Marketingul online este orice efort de a promova firma ta pe Internet pentru a ajunge la oameni.
Practic, este tot ce faci online pentru a atrage atentia oamenilor si, speram, la un moment dat, sa cumpere de la tine.
Exista subcategorii majore de marketing online pe care vreau sa le acopar in acest ghid.
Cuprins Marketing Online
Okay, cele 7 subcategorii din marketing online sunt:
- SEO (optimizarea motorului de cautare)
- SEM (Marketing platit pe motorul de cautare)
- PPC (Pay Per click)
- Content Marketing (marketing de continut)
- Social Media Marketing (marketing pe retele de socializare)
- Marketingul Afiliat
- Email Marketing
Acum sa vorbim pe scurt de fiecare in parte:
Despre SEO am vorbit deja in cursul de optimizare seo si acolo am aratat toate aspectele importante de care trebuie sa tii cont.
Exista si SEM care este pur si simplu versiunea platita a SEO. Marketarii platesc catre Google pentru a afisa anunturi in rezultatele cautarii, in speranta ca vor conduce traficul catre siteurile lor. Aici gasesti mai multe informatii despre diferenta dintre SEM si SEO.
Uite un exemplu de reclama pe Google mai jos:
Apoi, exista marketing de continut. Cei care folosesc acest tip de marketing incearca sa creeze continut valoros pentru a fi consumat de catre potentiali clienti.
Acesta este un exemplu de marketing bun unde oferi mai intai informatii de valoare, astfel audienta ta prinde incredere si te pozitioneaza ca fiind expert in domeniu.
Desigur, stii deja de social media marketing, unde utilizezi unul sau mai multe canale de social media pentru a interactiona cu clientii, construi relatii si vinde produse/servicii.
Publicitatea cu plata pe clic sau PPC este similara cu marketingul pe motoarele de cautare, dar nu se limiteaza la motoare de cautare. Spre exeemplu cele mai multe retele de social media iti permit sa creezi anunturi care se integreaza in mod natural in feed-uri si iti permit sa platesti pentru clicuri.
Marketingul afiliat este cel in care imparti profiturile cu ceilalti comercianti in schimbul promovarii produselor. Am scris un ghid complet de 2000 de cuvinte despre marketingul afiliat aici.
Si, in final, exista marketingul prin email, pe care unii il considera deja vechi. Dar este inca unul dintre cele mai eficiente canale. Odata ce clientii tai si-au dat permisiunea de a ii contacta, le poti trimite prin email ofertele tale in orice moment.
Cred ca deja ai inteles cat de mare este marketingul online. Doar gandeste-te cate platforme de social media exista: Facebook, Instagram, Tiktok, Pinterest, Twitter, Snapchat, Tumblr, Youtube, Linkedin etc
Ai inteles ideea.
Misiunea mea in acest ghid este sa iti ofer o idee buna despre ce este marketingul online si cum poti sa profiti de el.
De aceea iti voi da un exemplu la fiecare categorie impreuna cu sfaturi pentru a te putea ajuta sa incepi.
Hai sa ii dam bataie!
1.SEO
O sa incepem cu SEO pentru ca la asta ma pricep cel mai bine :).
Ce este SEO?
SEO vinde de la Search engine optimization si se refera la optimizarea unei pagini pentru o pozitionare mai buna pe motoarele de cautare.
Uite o reprezentare vizuala ca sa intelegi mai bine:
Deci daca pozitia 4, devine pozitia 1 inseamna ca ai facut o campanie SEO eficienta. Ai reusit sa cresti pozitia in Google.
SEO este cea mai buna investitie pe termen lung pentru brandul tau.
De ce ar trebui sa folosesti SEO ca tactica de marketing?
Simplu, pentru ca vei:
- creste traficul
- construiesti autoritate pentru brandul tau
- generezi vanzari si ROI pozitiv
Cum functioneaza Google ?
Exista multe alte motoare de cautare, insa ne focusam pe Google pentru ca este cel mai folosit si automat acolo stau potentialii nostri clienti.
In principiu trebuie sa intelegi ca Google decide cine se afla pe prima pagina in functie de:
- Relevanta continutului
- Calitatea continutului
- Calitatea profilului de backlinkuri
- Experienta utilizatorului pe site
Acestia sunt cei mai importanti factori, pe langa acestia mai sunt 100 alti factori mici care pot face diferenta.
Acum nu vreau sa intru foarte tare in detalii pentru ca acest ghid este menit sa iti faca mai mult o idee despre tacticile de marketing disponibile decat un curs de SEO. Gasesti pe blog o tona de materiale care sa te ajute cu optimizarea SEO.
Sa trecem la urmatorea subcategorie in marketing.
2. SEM
SEM sau Search Engine Marketing, in traducere optimizarea motorului de cautare prin Marketing este modalitatea de a face vizibil continutul site-ului tau prin reclama platita.
Este atunci cand intri pe Google si faci o cautare si in dreptul cautarii se afla un semn numit „Anunt”.
Uite un exemplu:
Un avantaj al SEM-ului este ca obtii rezultate instant. Nu trebuie sa iti mai faci griji cu optimizarea SEO sau altceva.
Efectiv platesti catre Google si vei aparea in primele 4 pozitii in functie de cat de buna este reclama ta.
Inca un avantaj pentru SEM este ca poti obtine date foarte valoroase. Poti sa afli instant ce fel de oameni intra pe site, cat stau, unde isi indreapta atentia si multe altele.
3. PPC
Reclama PPC este exact ceea ce sugereaza si numele Pay Per Click, adica platesti pentru fiecare clic pe care il primesti pe anuntul tau.
Stiu ca suna similar cu marketingul pe motorul de cautare, asta pentru ca este. Dar diferenta este ca PPC-ul nu este limitat la motoarele de cautare.
Spre exemplu poti face PPC pe Youtube, pe Linkedin, pe Facebook, Instagram si asa mai departe.
Pe Facebook poti crea un anunt, alegi un anumit public. Spre exemplu poti viza barbatii din Bucuresti, cu varste cuprinse intre 20 si 35 de ani carora le place mancarea asiatica.
Da, atat de specific.
Cand oamenii dau clic pe anuntul tau, Facebook ii va redirectiona catre pagina ta, site ul tau etc.
In acest fel, poti face oameni sa cumpere produsul tau, sa citeasca continutul tau sau sa se inscrie spre exemplu intr-un webinar gratut.
4. Marketing prin continut (content marketing)
Asa cum am spus mai sus, marketingul prin continut se refera la scrierea de continut ce ofera valoare cititorilor.
Cu alte cuvinte trebuie sa produci continut epic.
Dar de ce epic?
Potrivit Google, continutul este unul dintre primii doi factori de clasificare.
Cu cat continutul este mai umitor, cu atat are sanse mai mari de a aduce trafic organic.
Daca doresti sa incepi o strategie de marketing SEO trebuie sa produci continut. Singurul mod in care oamenii vor descoperi firma ta este prin continut.
Sper exemplu daca ai o firma de turism, vei avea nevoie de continut pe care utilizatorii il cauta pentru a obtine trafic.
Ai putea scrie un articol pe tema „top 10 destinatii vara asta”.
Cu cat ai mai mult continut pe blog, cu cat o sa ai mai multe pagini indexate pe Google.
Combina cele 2 tactici: marketingul de continut cu SEO.
Continutul poate veni in aproape orice forma:
- fotografii
- bloguri
- podcasturi
- videoclipuri virale
De ce marketing prin continut?
Acum poate te intrebi cum poate acest lucru duce la vanzari ?
Ei bine, raspunsul este complicat. Dar cel mai bun mod de a rezuma este prin „client journey” sau calatoria clientului.
Lasa-ma sa iti explic.
Cand cineva viziteaza site-ul tau sau interactioneaza cu brandul tau pe social media pentru prima data, nu exista aproape nici o sansa sa cumpere de la tine.
De ce? Pentru ca ei nu stiu cine esti!
Ai cauta pe Google masina si ai cumpara prima masina pe care o vezi ?
Probabil ca nu.
Clientii cumpara intr-o maniera logica, si urmaresc o calatorie specifica de la constientizare la decizie.
HubSpot numeste aceasta „calatoria cumparatorului” si arata cam asa:
Clientii se misca in etape progresive si devin constienti de problemele lor, evalueaza solutiile posibile si apoi ajung la o decizie.
Acest lucru inseamna ca eeforturile de marketing de continut trebuie sa se alinieze cu aceasta calatorie.
5.Social Media Marketing
Retelele de socializare sunt o bestie. Aceasta industrie este gigantica, iar rata de crestere ma sperie si pe mine.
Spre exemplu, Instagram devine una dintre cele mai populare retele sociale din lume:
In doar cativa ani Instagram a inregistrat o crestere incredibila.
In prezent, brandurile gasesc succes prin utilizarea influencerilor pentru a-si promova continutul.
Pe masura ce comportamentul consumatorilor se schimba si tehnologia se extinde.
Marketingul pe retelele de socializare se schimba rapid. Ele au fost intotdeauna uimitoare pentru reach-ul organic si „gratuit”. Insa in ultima vreme devine din ce in ce mai greu sa ajungi la audienta ta fara sa dai bani pe reclame platite.
Spre exemplu pe Facebook, reach-ul organic a scazut masiv in ultimii ani
Pre masura ce platformele de social media cresc, isi dau seama ca veniturile din anunturi sunt producatorul lor de bani numarul unu.
Si pur si simplu oferind vizite organice gratuite nu va produce bani pentru ei.
Tinand cont de asta, trebuie sa ai o combinatie de posturi organice si platite pe social media pentru a avea cel mai bun randament in marketing.
6. Marketing afiliat
Ce este exact marketingul afiliat?
Imagineaza-ti ca stii un restaurant care vinde pizza. Il cunosti pe proprietar si te duci acolo tot timpul.
Normal, le spui si prietenilor tai despre locul asta.
Prietenul tau Andrei decide sa incerce pizzeria la recomandarea ta si ii spune patronului ca a venit acolo datorita tie.
Data viitoare cand te intorci la restaurant, patronul iti zice „Multumesc de recomandare, am avut cea mai mare comanda datorita tie. Uite 50 de lei si o pizza gratuita pentru asta!”
Si boom!
Tocmai ce ai facut prima vanzare ca marketer afiliat.
Deci pe scurt, marketingul afiliat este procesul de a castiga un comision prin promovarea altor produse.
Uite o reprezentare vizuala ca sa intelegi mai bine:
Acum acesta a fost doar un exemplu ca sa intelegi mai bine, insa exista un loc si mai bun de a face vanzari, si acela este: pe internet.
Amazon spre exemplu au cel mai mare program de afiliere.
Cand te inscrii in programul lor, poti genera un link special pentru fiecare produs pe care il au.
Apoi poti pune acel link pe siteul tau si daca vizitatorii cumpara produsul tu vei primi un comision de la Amazon.
Acum, daca vrei sa citesti mai multe despre asta eu am scris un ghid despre marketingul afiliat aici.
7. Email Marketing
Marketingul prin email inseamna comunicarea directa cu publicul si clientii tai.
Emailul are o multime de atuuri, spre exemplu rata de interactiune in comparatie cu social media este mult mai mare.
In plus, emailul este o metoda buna de a contacta oamenii pe termen lung.
Gandeste-te la ultima data cand ai schimbat numarul de telefon. Probabil ca a fost cu mult timp in urma nu?
Cam asta este situatia si cu emailurile, in mod normal ele se schimba foarte rar.
Acum sa vorbim un pic despre instrumentele pentru email marketing.
Nici o campanie buna de marketing prin email nu este completa fara un set adecvat de instrumente.
Trimiterea de emailuri direct de la client, cum ar fi de pe Gmail limiteaza numarul de emailuri pe care le poti trimite intr-o zi, plus ca este si neprofesional.
Un tool bun te poate ajuta sa automatizezi eforturile tale si sa economisesti timp.
Cel mai popular tool este MailChimp.
Este un constructor de tip drag and drop si iti permite sa creezi sabloane de email pentru orice tip de afacere.
Poti sa faci totul pe el, de la programarea campaniilor de email la automatizare, segmentare si personalizare.
Rezumat Marketing Online
Acesta a fost ghidul despre marketing online. Am incercat sa il fac cat mai simplu ca sa aveti o idee clara despre ramurile marketingului.
Acum e momentul ca tu sa iei o decizie si sa intri mai adanc in subiect. Sfatul meu este sa alegi o ramura si sa incerci sa o studiezi, sa o intelegi si sa o stapanesti foarte bine, iar apoi poti trece la urmatoarea.
Cred cu tarie ca datorita puterii internetului, oricine poate deveni independent financiar.
Dar este usor de spus, in realitate ca sa reusesti trebuie sa muncesti si asta se aplica chiar si pe internet 🙂
Acum te rog spune-mi in comentarii care este tactica ta preferata din marketing ?
2 comentarii la “Marketing Online – Tot ce trebuie sa stii despre marketing”