Ne-am gandit sa facem un dictionar de marketing explicativ.
De acum vei sti ce inseamna fiecare termen de marketing si vei suna inteligent la petreceri 🙂
Lumea Marketingului este plina de acronime. Acest lucru se datoreaza incercarii marketerilor de a face termenii mai usor de inteles si memorat.
Cu toate acestea pentru multi oameni care nu au avut contact cu marketingul aceste acronime ciudate sunt necunoscute.
Dictionar de marketing
AIDA= Atentie Interes Dorinta si Actiune
Acestea sunt etapele prin care un consumator trece. De la inceput intentiei pana la achizitionare. Clientul prima oara observa, apoi prinde interes, dupa decid daca doresc sa il cumpare sau nu si in cele din urma actioneaza/cumpara produsul.
De obicei, marketingul se concentreaza pe ghidarea unui consumator pentru fiecare din etapele palniei.
B2B = business catre business
B2B inseamna ca acea companie are servicii orientate catre alte intreprinderi. De exemplu, o companie de ce produce incaltaminte poate vinde acele produse catre un magazin ce vinde incaltaminte. Acesta se poate numi un aranjament B2B.
B2C= Business catre consumator
In acest caz, afacerea serveste direct clientii sau consumatorii. De exemplu magazinul care vinde incaltaminte direct consumatorilor.
BANT= Buget, Autoritate, Nevoie, Timp
Acesta este un intrument popular in randul vanzatorilor si este frecvent folosit pentru a determina daca prospectii au bugetul, autoritatea, nevoia si timpul pentru a cumpara ceea ce vand.
- Buget: Isi permit sa cumpere produsul?
- Autoritatea: Sunt ei cei ce decid ce se cumpara in cadrul organizatiei?
- Nevoia: Au nevoie de ceea ce vand ?
- Timp: care este timpul de implementare?
BR= Bounce Rate
Bounce rate sau in traducere rata de respingere se refera la utilizatorii care ies de pe site dupa vizualizarea unei pagini.
CAC= Costul achizitiei clientilor
CAC masoara cati bani trebuie sa investesti pentru a obtine un client care cumpara de la tine.
Atentie aici sa nu se confunda cu termenul CPA (Cost per achizitie). Diferenta intre CPA si CAC este ca CPA masoara costul per achizite pentru un client neplatitor (exemplu inregistrarea unui cont nou etc).
De multe ori in marketing CPA este folosit la fel ca si CAC insa in cazul in care in cadrul companiei tale sunt folositi ambii termeni ar trebui sa stii diferenta dintre acestia.
CMS= sistem de management al continutului
Orice fel de aplicatie care gestioneaza cantitati mari de continut se poate numi CMS. Printre functionalitati se pot enumera: editarea continutului, organizarea, publicarea lui si chiar si editarea imaginilor.
Un exemplu de CMS aici ar fi WordPress.
CPA= Cost per actiune
Costul per actiune se defineste de la sine. Spre exemplu daca ai un site si obiectivul tau e sa ai mai multe inregistrari. Ei bine CPA va determina cat te costa fiecare membru nou pe site. Suma pe care o platesti pentru fiecare actiune pe site.
CPC = Cost per click
De la sine inteles, acest termen se refera la cat platesti pentru un click pe anuntul tau.
CPM = Cost per mie
Daca faci o campanie de marketing, CPM-ul este cel care iti va spune cat te costa pentru a ajunge la o mie de oameni. Cat platesti ca reclama ta sa ajunga la 1000 de oameni.
CR= Rata de conversie
Rata de conversie se refera la procentul de utilizatori care au efectuat actiunea dorita de tine din suma totala a celor care au vazut reclama ta.
CRM= Managementul relatiilor cu clientii
Atunci cand o companie analizeaza istoricul interactiunilor pe care le-a avut cu clientii sai si determina modul in care doreste sa interactioneze cu ei in viitor.
Un exemplu simplu aici ar fi: O companie poate vedea ca un consumator a citit toate e-mailurile despre un anumit produs si a facut click ca sa se intereseze, dar nu a cumparat. Deci, compania le poate trimite un e-mail cu o promotie speciala pentru acel produs ca sa forteze achizitionarea.
CRO= Optimizarea ratei de conversie
CRO inseamna optimizare pentru a incerca sa cresti procentul de utilizatori care cumpara in urma reclamei tale.
CTA = Call to Action
Cuvintele de genul „click aici”, „cumpara acum”, „aboneaza-te aici” sunt toate considerate a fi CTA. Sunt instructiuni pentru utilizatori pentru a lua o actiune dorita. Cand sunt facute in mod corect ele au rezultate foarte bune.
CTR= Click Through Rate
CTR este cati utilizatori au facut click pe un element fata de numarul total de utilizatori care au vazut linkul.
De exemplu din toata lumea care a deschis un e-mail si au vazut link-ul catre produse cati au facut click pe acel produs?
DA = Domain Authority
Autoritatea Domeniului este un metric de evaluarea a domeniului creat de Moz. Evaluarea domeniului se face cu un scor intre 0 si 100. Scorul domeniului este obtinut prin calcularea a mai multor factori. Cu cat scorul este mai mare cu atat mai multa autoritate o are un domeniu.
DM= Direct Message
DM sau mesaj direct inseamna un mesaj pe o platforma de social media folosit pentru a intra in contact cu un cont de social media.
GA= Google Analytics
Google ofera un serviciu pentru site-uri care genereaza statistici detaliate despre traficul unui site. De aici se pot masura conversiile si locul de unde provin. Poti accesa Google Analytics aici.
KPI= Key Performance Indicator – Indicator cheie de performanta
Orice companie trebuie sa determine propriul KPI. Acestea sunt obiective pe care incerci sa le realizezi. Spre exemplu un KPI poate fi numarul de vizualizari pe o anumita pagina sau abonati la canalul tau de youtube.
LTV= Life time value
Acest termen este folosit pentru a estima cat de multi bani va cheltui un client pe intreaga durata de viata pentru achizitionarea produselor tale.
MRR= Venituri lunare recurente
Acest lucru este folosit pentru a urmari valoarea veniturilor pentru o afacere pe baza de abonament. Aici se include evaluarea clientilor pierduti in medie cu rata noilor clienti abonati.
PA= Page Authority
Autoritatea paginii se calculeaza la fel ca autoritatea domeniului si are acelasi sistem de rating de la 0 la 100. Diferenta este ca autoritatea paginii este un scor pentru o singura pagina. Astfel el prezice probabilitatea ca acea pagina sa rankeze pe Google.
ROI= Return on Investment
ROI se refera la rentabilitatea investitiei. Daca ai investit 100 de ron intr-o campanie de marketing si ai facut 1000, ai avut o rentabilitate de 900 ron a investitiei.
SEM= Search Engine Marketing
SEM inseamna marketingul pe motoarele de cautare. Atunci cand cauti ceva pe un motor de cautare deobicei primele rezultate sunt sponsorizate. Adica companiile platesc pentru a avea site-ul lor pe prima pozitie. Uite aici un exemplu de reclama.
SEO= Search Engine Optimization
SEO este optimizarea site-ului tau pe motoarele de cautare. Acest lucru se intampla atunci cand optimizezi site-ul tau si continutul pentru a aparea in prima pozitie pe motoarele de cautare pentru cuvintele cheie pe care le doresti.
Acest lucru aduce trafic organic si spre deosebire de SEM nu trebuie sa platesti pentru el.
SERP= Search Engine Results Page
SERP inseamna pagina de rezultate a motorului de cautare. Atunci cand cauti un cuvant cheie si motorul de cautare iti afiseaza o lista de rezultate, aceasta pagina se numeste SERP. Uite o reprezentare simpla pentru cuvantul cheie „cumpara telefon”
SMM= Social Media Marketing
SSM inseamna marketingul pe retele de socializare. Exemplu: marketing pe Facebook, Twitter, Linkedin etc.
SMO= Optimizarea Social Media
SMO se refera la optimizarea conturilor de social media pentru a spori publicitatea in jurul unui brand.
SWOT= Strenght, Weakness, Opportunities, Threats
In traducere SWOT inseamna:
- Puncte forte
- Slabiciuni
- Oportunitati
- Amenintari
O analiza SWOT ofera o viziune strategia a principalelor oportunitati si provocari care pot exista in cadrul unei companii.
TOS= Termeni si conditii
Termenii si conditiile cu care un utilizator trebuie sa fie de acord pentru a utiliza un anumit software, serviciu, produs etc.
WWW= World Wide Web
Modul in care internetul isi organizeaza paginile web.
Ok, acestia sunt termenii de marketing pe care i-am intalnit cel mai des. Te rog sa ne spui daca am omis ceva in comentarii sau daca ai gasit un termen si nu sti ce inseamna.