Ghici ce se intampla daca nu ai un plan de marketing? Nu stii in ce directie te indrepti.
Si potrivit acestui studiu, 80% din oameni nu au un plan de marketing. Acesta o fi unul din motivele pentru care marea majoritate a afacerilor esuaza.
Asa ca in acest articol vei invata cum sa faci un plan de marketing si desigur vei primi si un model plan de marketing.
Si daca esti la inceput de drum si efectiv nu ai timp sa petreci sute de ore sa definesti un plan de marketing iti voi arata cum poti sa faci asta in 5 minute.
Cum fac un plan de marketing usor
Ca sa facem un plan de marketing trebuie sa definim cele 5 categorii ale acestuia.
- Misiunea afacerii
- Publicul tinta
- Strategia de continut
- Bugetul
- Planul de actiune
Hai sa incepem cu prima categorie.
1. Misiunea afacerii
Incepe cu misiunea firmei tale. Defineste care este obiectivul firmei si planul de marketing se va scrie singur.
Spre exemplu uno.ro isi propune sa devina platforma nr 1 de resurse de marketing in Romania. UNO doreste sa invete profesionistii din Romania despre Marketing, despre cum sa isi creasca veniturile.
Oricare ar fi misiunea ta, trebuie sa fie clara.
Si aceasta misiune te va ghida pe masura ce planul tau devine mai complex.
2. Publicul tinta
Trecem la pasul doi, identifica publicul tinta.
Acest public tinta sunt persoanele carora vrei sa le arati produsele sau serviciile tale, ei sunt clientul perfect pentru tine.
Si aici iti pot da 5 intrebari pentru a te ajuta sa definesti acest public tinta.
- Ce varsta, gen si venit are clientul tau ideal?
- Care sunt cele mai mari dificultati, probleme sau dorinte ale lor?
- Unde gasesc informatiile/produsele de care au nevoie?
Definirea publicului tinta este cel mai esential pas pentru orice campanie de marketing. Asa ca nu te grabi, pentru ca acest pas iti va afecta urmatorii pasi.
3. Strategia de continut
Acesta este momentul in care intram cu adevarat in paine.
In aceasta categorie trebuie sa definesti ce fel de continut vei crea, fie ca este vorba de articole pe blog, video-uri pe Youtube, TikTok-uri si asa mai departe.
Practic in aceasta categorie descriem modalitatea prin care facem acesta campanie de marketing sa fie de succes.
Deci aici trebuie sa raspundem la urmatoarele intrebari:
- Ce fel de continut producem ?
- De cate ori postam?
- si unde postam acest continut (TikTok, Youtube, Instagram etc)
Aaa, si aici normal, asigura-te ca acest continut se potriveste cu platforma. Spre exemplu nu te apuci sa postezi video-uri amuzante pe LinkedIn. (desi, recent LinkedIn a adaugat un buton de „haha”)
4. Bugetul
Inainte de a incepe sa pui in aplicare oricare din ideile tale, trebuie sa iti cunosti bugetul.
Aici exista diferite strategii pe care le poti folosi pentru a crea un buget de marketing.
De exemplu, buget bazat pe venituri, unde pui un procent din venituri pentru marketing. Daca esti la inceput cu firma ta, eu personal recomand un procent de cel putin 20% sa fie alocat marketingului.
Desigur la unele firme, cum ar fi un magazin online, procentul acesta poate fi mult mai mare.
Insa cel mai bun plan pentru a bugeta aici este bugetul variabil, unde setezi un buget initial si apoi adaptezi bugetul in functie de rezultatele campaniei de marketing.
Stiti vorba aceea, cel mai bun buget de marketing este acela nelimitat. Iar daca campania ta de marketing are succes fix asta se va intampla, vei face profit si vei putea reinvesti acel venit in marketing.
5. Planul de actiune
La ultimul pas definim responsabilitatile. In cazul in care nu faci asta de unul singur si ai ales o agentie de marketing sau ai propia ta echipa atunci trebuie sa stii ce face fiecare.
Ce face fiecare, cine este responsabil pentru crearea video-urilor, cine este responsabil pentru editarea lor, cine creaza reclamele de pe Instagram si asa mai departe.
Model plan de marketing gratuit
Si normal, am pregatit un model de plan de marketing care sa te ajute in definirea planului de marketing.
Il poti accesa aici si edita, descarcand o copie prin accesarea meniului File, apoi Download, apoi Microsoft Word.
Are 8 pagini, insa nu te speria, in maxim 60 de minute il poti completa. E facut foarte usor si la fiecare tabel am scris exact ce trebuie sa completezi.
Concluzie
In acest moment ar trebui sa ai un plan de marketing scris, sa ai o misiune clara, un plan de continut si un buget.
Cu cat esti mai organizat la inceput, cu atat mai eficient va fi planul tau de marketing si automat afacerea ta va creste.
Sper ca te-a ajutat acest articol si te rog spune-mi cum arata planul tau de marketing in comentarii sau pe salut[@]uno.ro