Ce sunt NFT-urile? Este întrebarea pe care toată lumea încă și-o pune. NFT-urile au început ca o simplă artă jpeg stocată pe blockchain si a evoluat în jocuri video, muzică, filme, animații, articole de îmbrăcăminte și multe altele. Ceea ce a început cu Beeple, CryptoPunks și Bored Ape Yacht Club include acum Nike, Square Enix și Disney.
Răspunsul la întrebarea „ce sunt NFT-urile?” este partea ușoară: NFT-urile sunt jetoane non-fungibile si sunt o modalitate de a înregistra o imagine unică, un videoclip sau orice formă de element digital pe un blockchain. Este descentralizat și transparent.
Ce sunt NFT-urile?
Cu siguranță nu vă învinovățesc dacă sunteți încă confuz cu privire la ceea ce sunt sau la ce pot fi folosite NFT-urile. Mai jos voi răspunde la întrebarea ce sunt NFT-urile? și, de asemenea, voi aborda modul în care acestea pot fi utilizate de profesioniștii creativi.
Odată ce sunteți lămuriți, sunteți gata să citiți restul seriei noastre de articole despre lumea NFT-urilor. Avem articole despre jocurile NFT și despre cele mai bune cripto NFT pentru creativi. Dacă vă decideți să vă aventurați să vă faceți propriile NFT-uri, consultați ghidurile noastre despre cum să faceți și să vindeți un NFT.
Să analizăm mai îndeaproape ce sunt NFT-urile. Mai jos voi trece în revistă punctele cheie, apoi voi intra în detalii despre cum funcționează NFT-urile și nu numai.
NFT-urile: tot ce trebuie să știți
La ce sunt utilizate NFT-urile?
Cum se combină NFT-urile și criptomonedele?
Sunt NFT-uri legale?
De ce cumpără oamenii NFT-uri?
Care sunt cele mai bune modalități de a face bani din NFT-uri?
1. Jocurile de tip Play-to-Earn: acest nou tip de jocuri vă permite să dețineți bunurile pe care le câștigați sau le deblocați într-un joc. Puteți colecta și vinde aceste NFT-uri în cadrul magazinului unui joc sau pe o piață.
2. Colectarea: mulți oameni colecționează NFT-uri, identificând proiecte noi și tinandu-le până când valoarea lor crește.
3. Flipping: Nu aș recomanda acest lucru, dar unora le place să cumpere NFT-uri cu scopul de a le vinde la un preț mai mare. Este riscant.
4. Investiția în proiecte noi NFT: dacă intenționați cu adevărat să intrați în NFT-uri, veți dori să găsiți proiecte care vă plac și să intrați din timp. Adesea, vă puteți implica în comunitatea Discord a proiectului.
5. Creați-vă propriul NFT: succesul NFT-urilor consta in faptul că oricine cu un calculator poate crea unul. În prezent, NFT-urile pot fi create chiar și gratuit, deși acest lucru vine cu restricții.
Unde pot cumpăra și vinde un NFT?
Ar trebui să investesc într-un NFT?
Sunt NFT-urile o schemă piramidală?
Cine cumpără NFT-uri?
NFT-uri: ce sunt mai exact NFT-urile?
NFT reprezintă un token nefungibil, ceea ce înseamnă că, ascunsă în acele opere de artă ciudate, există o unitate unică de date stocate într-un registru digital care utilizează tehnologia blockchain pentru a stabili dovada proprietății. În esență, aceeași tehnologie, sau una similară, utilizată pentru criptomonede precum bitcoin și ether este folosită pentru a garanta unicitatea fiecărui NFT și pentru a dovedi cine îl deține.
Spre deosebire de o unitate de bitcoin, fiecare NFT este complet unic, astfel încât nu poate fi schimbată în mod similar. Prin urmare, NFT-urile au devenit active digitale de colecție care dețin valoare, la fel ca și arta fizică.
Orice tip de fișier digital ușor de reprodus poate fi stocat ca NFT pentru a identifica copia originală. Cel mai probabil, NFT-urile pe care le-ați văzut sau despre care ați citit tind să fie produse din opere de artă cinematografică futuristă, dar NFT-urile pot fi realizate din orice tip de fotografie, artă, muzică sau fișier video. Chiar și tweet-uri și meme-uri au fost transformate în NFT-uri.
În esență, puteți face NFT-uri din aproape orice lucru unic care poate fi stocat digital și care are valoare. Sunt ca orice alt obiect de colecție, cum ar fi un tablou sau o figurină de acțiune de epocă, dar în loc să cumpărați un obiect fizic, plătiți în schimb pentru un fișier și dovada că dețineți copia originală.
Cum funcționează NFT-urile?
Identitatea și proprietatea unică a unei NFT este verificabilă prin intermediul registrului blockchain. Acestea au fost lansate pentru prima dată pe Ethereum (se deschide într-o nouă filă) blockchain, dar și alte blockchains, inclusiv FLOW și Bitcoin Cash, le acceptă acum.
Dacă ați intra în magazinul de cadouri al unei galerii de artă, ați găsi o serie de reproduceri ale unor capodopere celebre, ei bine, există unele NFT care acționează în același mod. Există părți ale blockchain-ului care sunt total valabile, dar nu ar avea aceeași valoare ca și originalul.
NFT-urile vor veni cel mai probabil cu o licență pentru activul digital spre care indică, dar acest lucru nu conferă în mod automat dreptul de proprietate asupra drepturilor de autor. Titularul drepturilor de autor poate reproduce lucrarea, iar titularul NFT nu obține nicio redevență.
De unde pot cumpăra un NFT?
Nu vă gândiți că ați spart sistemul și ați devenit milionar făcând clic dreapta și salvând imaginea Beeple’s Everydays – The first 5000 days de mai sus. Asta este exact ceea ce nu sunt NFT-urile. Imaginile de mai sus sunt pur și simplu o copie, în format JPG a lucrării originale. Nu este de fapt NFT-ul în sine, deoarece fișierul nu conține informațiile care îl fac parte din blockchain și îl identifică ca fiind originalul.
Dacă doriți să vă interesați să cumpărați NFT-uri, acestea pot fi cumpărate pe o varietate de platforme, în funcție de ceea ce doriți să cumpărați.
Veți avea nevoie de un portofel specific platformei pe care cumpărați și va trebui să umpleți acel portofel cu criptomonede. După cum a dovedit vânzarea record a Beeple’s Everydays – The first 5.000 days, NFT-urile ajung și la casele de licitații mai obișnuite, așa că și acestea merită să fie urmărite. În cazul în care ați ratat-o, piesa Beeple a fost vândută cu 69,3 milioane de dolari.
Din cauza cererii ridicate pentru multe tipuri de NFT, acestea sunt adesea lansate sub formă de „drops”, la fel ca în cazul evenimentelor, când loturile de bilete sunt adesea lansate la momente diferite).
Site-urile enumerate mai jos sunt doar câteva dintre cele care vând NFT-uri.
- OpenSea (se deschide într-o nouă filă)
- SuperRare (se deschide într-o nouă filă)
- Nifty Gateway (se deschide într-o nouă filă)
- Fundația (se deschide într-o nouă filă)
- VIV3 (se deschide într-o filă nouă)
- BakerySwap (se deschide într-o nouă filă)
- Axie Marketplace (se deschide într-o nouă filă)
- Rarible (se deschide într-o nouă filă)
- NFT ShowRoom (se deschide într-o nouă filă)
Jocuri și jocuri NFT
NFT-urile schimbă, de asemenea, modul în care sunt jucate și realizate jocurile. Jucătorii pot cumpăra personaje sau cărți într-un joc NFT, cum ar fi Axie infinity sau Gods Unchained și își pot dezvolta eroii, cu cât devin mai unici, cu atât sunt mai valoroși.
Acest model de joc play to earn este nou pentru jocuri, iar NFT-urile sunt în frunte. Aceste active pot fi cumpărate și vândute de jucători și includ active jucabile, cum ar fi săbii unice, skinuri sau avatare.
În prezent, există o luptă în jocuri între dezvoltatorii NFT și jucătorii tradiționali. După fiascoul loot boxes și al micro-tranzacțiilor costisitoare, jucătorii ezită să accepte forțele pieței în jocuri, deoarece ar putea duce la experiențe mai scumpe. Sau ar putea duce la o egalizare a condițiilor de joc și la un acces mai mare pentru gameri de a crea sau de a investi în jocuri. Viitorul este, ahem, ceea ce îl faci tu.
Am analizat acest lucru în detaliu în ghidul nostru despre ce înseamnă GameFi și viitorul jocurilor. Mai jos am enumerat unele dintre cele mai mari jocuri NFT care se joacă în prezent.
5 dintre cele mai bune jocuri NFT
3. Gods unchained (se deschide într-o filă nouă): acest joc de bătălie și de colecție de cărți a fost dezvoltat de foști designeri de la Magic: The Gathering
4. Splinterlands (se deschide într-o filă nouă): un alt joc de bătălie cu cărți, acesta pune accentul pe viteză.
5. CryptoKitties (se deschide într-o nouă filă): colectează și înmulțește pisici drăguțe, și alătură-te altor jucători pentru a rezolva puzzle-uri
Cine folosește NFT-uri?
NFT-urile au un moment de glorie printre artiști, gameri și branduri din toate tipurile de sectoare. De fapt, se pare că fiecare zi aduce un nou jucător pe piața NFT. Pentru artiști, intrarea în spațiul NFT adaugă o altă posibilitate de vânzare a artei și oferă fanilor o modalitate de a o susține.
Celebritățile se implică, de asemenea, fie că investesc în calitate de colecționari, fie că își creează propriile NFT-uri (sau le fac artiștii să le creeze pentru ei). Unele dintre aceste celebrități își folosesc noile NFT-uri în proiecte media, în timp ce Madonna a ținut prima pagină a ziarelor atunci când a încheiat un parteneriat cu Beeple pentru a crea proiectul său NFT Mother of Creation.
Ar fi de așteptat ca lucrările unor artiști cunoscuți să aducă bani mulți ca NFT-uri, lucru pe care un grup anonim de „entuziaști ai artei” s-a bazat atunci când au au ars un Banksy original (se deschide într-o nouă filă) pentru a crește valoarea unei NFT. Cu toate acestea, unele vânzări sunt încă impresionante pentru prețurile pe care le ating. Atunci când lucrarea NFT „The Merge” a lui Pak, „The Merge”, a fost vândută în decembrie pentru 91,8 milioane de dolari (el a vândut, de fapt, acțiuni ale lucrării), acesta a fost al treilea cel mai mare preț atins vreodată de o lucrare a unui artist în viață.
NFT-urile devin un flux de venituri atractiv pentru mărci și am văzut tot felul de companii care au sărit la bătaie. Nike a cumpărat studioul NFT RTFKT și de atunci a ajuns pe prima pagină a ziarelor datorită vânzării de jetoane colecționabile și personalizabile, non-fungibile, de adidași Nike.
Nike a fost alăturat de branduri atât de diverse precum Adidas, Coachella, Super Bowl și Dolce & Gabanna, și în timp ce aceste companii folosesc NFT-uri în moduri destul de standard, pentru a oferi articole și articole digitale de colecție, unele companii încearcă idei noi. De exemplu, producătorul de parfumuri Byredo a încheiat un parteneriat cu RTFKT pentru a crea parfumuri care să fie utilizate în metavers. Acestea sunt atât parfumuri digitale, cât și în viața reală.
Chiar și liga americană de baschet NBA s-a implicat. NBA Top Shot (se deschide într-o filă nouă) este o modalitate de a vinde obiecte de colecție digitale sub formă de cărți de schimb încorporate cu momente iconice din baschet. Cu un plan de a adăuga bijuterii virtuale, accesorii și îmbrăcăminte care pot fi folosite pe rețelele de socializare, NBA își propune să extindă acest flux de venituri cât mai mult posibil.
Muzicienii vând, de asemenea, drepturile și originalele lucrărilor lor, precum și videoclipuri scurte la clipuri din muzica lor. În ultima vreme, a avut loc chiar și o licitație NFT Beatles, în cadrul căreia au fost scoase la vânzare (ca NFT) obiecte rare, inclusiv celebra pelerină Help! a lui John Lennon sau haina afgană a Beatles din Magical Mystery Tour.
NFT-urile au devenit rapid o modalitate excelentă pentru muzicieni și trupe de a-și lansa albumele și de a se conecta în mod semnificativ cu publicul lor.
Puteți chiar să cumpărați bunuri imobiliare digitale și active 3D, cum ar fi mobilierul, ca NFT-uri. O „casă digitală” s-a vândut pentru suma amețitoare de 500.000 de dolari. ‘Mars House’ , proiectată de artistul din Toronto Krista Kim (se deschide într-o filă nouă), a fost descrisă de piața de artă digitală SuperRare (se deschide într-o nouă filă) ca fiind „prima casă digitală din lume”. Creată cu ajutorul unui arhitect și al unui software de jocuri video, proprietarul va putea explora conacul de pe Marte cu ajutorul realității virtuale și va putea face plajă în afara casei (în atmosfera marțiană).
De ce sunt controversate NFT-urile?
Se fac mulți bani pe piața NFT, dar veți fi auzit că există și o mare controversă, nu în ultimul rând din cauza impactului asupra climei. Crearea activelor blockchain, inclusiv a NFT-urilor, utilizează o cantitate mare de putere de calcul – și, prin urmare, o cantitate uriașă de energie. Unii sunt îngrijorați de impactul foarte real pe care această nebunie l-ar putea avea asupra mediului.
Artiștii pot ajuta, făcând eforturi pentru a crea opere de artă neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon. Dar problema este mai profundă, din cauza modului în care funcționează blockchain. Ethereum, Bitcoin și altele asemenea sunt construite pe un sistem „proof-of-work” (ca o serie complexă de puzzle-uri) pentru a păstra în siguranță înregistrările financiare ale utilizatorilor. Iar acest sistem utilizează o cantitate incredibilă de energie.
ArtStation a fost atât de îngrijorată de impactul asupra climei încât a revenit recent asupra deciziei sale de a vinde NFT-uri după o reacție masivă.
Situația se îmbunătățește. Noile blockchains, cum ar fi Palm, Flow și Wax, sunt cu consum redus de energie și neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon și compensează emisiile prin plantarea de copaci. Tokenul Polygon, de exemplu, afirmă că pentru a crea un NFT pe blockchain-ul său costă aceeași cantitate de energie ca și trimiterea a trei e-mailuri.
Din ce în ce mai mulți artiști se îndreaptă către blockchain-ul Solana pentru a crea NFT-uri, deoarece acesta este neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon și are taxe de „gaz” mai mici (costul de înregistrare a NFT-ului).
Poate oricine să creeze un NFT?
Din punct de vedere tehnic, oricine poate crea o operă de artă, o poate transforma într-o NFT pe blockchain (un proces numit „minting”) și o poate pune în vânzare pe o piață la alegere. Puteți chiar să atașați un comision la fișier, care vă va plăti de fiecare dată când cineva cumpără piesa printr-o revânzare.
La fel ca atunci când cumpărați NFT-uri, trebuie să aveți un portofel configurat și acesta trebuie să fie plin de criptomonede. Deși acest obstacol este acum demontat, deoarece piețele și proiectele NFT permit oamenilor să cumpere NFT-uri folosind moneda fiat prin intermediul cardurilor de credit și de debit.
De asemenea, trebuie să țineți cont de comisioanele de conversie și de fluctuațiile de preț în funcție de momentul zilei.
Toate acestea înseamnă că, adesea, comisioanele pot însuma mult mai mult decât prețul pe care îl obțineți pentru vânzarea NFT. Cu toate acestea, acum este, de asemenea, mai ușor să creezi un NFT gratuit, dar punând taxele în sarcina cumpărătorului și nu a creatorului.
A explodat bula NFT?
A fost raportat pe scară largă că bula NFT a încetinit, dacă nu s-a spart. Vânzările de NFT-uri au scăzut cu 92% de la an la an, dar acest titlu nu spune întreaga poveste. În ciuda veștilor despre declin, multe branduri din domeniul tehnologiei și media sunt mai dornice ca niciodată să adopte NFT-urile.
La începutul acestui an, dezvoltatorul și editorul de jocuri Square Enix a vândut francize majore pentru a se asigura că poate profita la maximum de jocurile NFT. Gigantul social media Meta a dezvăluit, de asemenea, că va continua cu planurile de a integra blockchains Ethereum, Polygon, Solana și Flow în Instagram – iar utilizatorii nu vor fi taxați.
Pentru colecționari înseamnă că NFT-urile au devenit mai ieftine, ceea ce ar fi costat 280$ acum șase luni este acum în jur de 50 $. Acest lucru reprezintă un moment bun pentru a căuta proiecte noi și interesante. Pentru creatori, situația nu este însă grozavă, deoarece unii artiști au lucrat un an la un proiect NFT, cum ar fi Fear City, pentru a descoperi că se lansează în momentul nepotrivit.
În general, pasionați de NFT sunt încă entuziaști și consideră că scăderea este un moment de recul și ceva cauzat de presiuni externe, cum ar fi inflația ridicată. Mulți compară această situație cu bula dot.com de la sfârșitul anilor 1990 și, în timp ce multe site-uri web s-au închis, aceasta a dat naștere unor afaceri bune, cum ar fi Amazon, Facebook și Google.
Indiferent dacă NFT-urile sunt sau nu aici pentru a rămâne, pentru moment, ele fac bani pentru unii oameni și creează noi posibilități pentru arta digitală. Cu toate acestea, vă sfătuim să fiți precauți și să analizați cu atenție ce platforme să folosiți.
Comentarii la “Ce sunt NFT-urile? Jetoane ne-fungibile explicate”