Până în prezent, câștigarea de bani în jocuri a fost în mare parte o stradă cu sens unic. Cu toate acestea, multe s-au schimbat. Jucătorii doresc să aibă un rol mai mare în jocurile pe care le joacă. Ei doresc să fie recompensați pentru timpul petrecut online.
Haide sa descoperim lumea GameFil, de la ce este și cum funcționează până la originile sale.
Ce este GameFi?
După cum am menționat mai devreme, termenul „GameFi” este o combinație a cuvintelor „joc” și „finanțe” și a fost inventat pentru prima dată într-un tweet din 2020 de către Andre Cronje, CEO al Yearn Finance. GameFi combină tehnologia blockchain, jetoanele ne-fungibile (NFT) și mecanica de joc pentru a crea un mediu virtual în care jucătorii pot participa și primi jetoane.
Până de curând, jocurile video erau găzduite pe servere centralizate, oferind dezvoltatorilor și editorilor drepturile asupra a tot ceea ce se afla în jocurile lor. Acest lucru a însemnat că jucătorii nu aveau niciun fel de proprietate sau control real asupra obiectelor digitale acumulate de-a lungul orelor – sau anilor – de joc. Aceste obiecte variază de la arme și costume (cunoscute și sub numele de „skin-uri”) până la avataruri și terenuri virtuale – foarte puține dintre ele având vreo valoare în afara jocului.
Nu a existat nicio modalitate reală pentru jucători de a fi recompensați pentru timpul petrecut online sau de a participa la valoarea bunurilor câștigate în joc fără a urma calea profesionalismului (cum ar fi vlogging-ul, streaming-ul pe Twitch sau jocul competitiv în turnee).
Si aici intervine conceptul de GameFi. Jucătorii acestor jocuri pot obține recompense în joc prin îndeplinirea unor sarcini și progresarea prin diferite niveluri de joc. Spre deosebire de monedele și obiectele tradiționale din joc, aceste recompense au o valoare măsurabilă în afara ecosistemului de joc.
De exemplu, obiectele de joc acordate sub forma unui NFT sau a unor token-uri pentru realizări pot fi tranzacționate pe piețele NFT și pe bursele de criptomonede; prin urmare, câștigând pentru acest sector porecla de „play-to-earn”.
Este important de remarcat că „play-to-earn” este denumirea populară, dar jocul în GameFi nu vine fără riscuri, inclusiv costuri inițiale potențial ridicate pe care un jucător le poate pierde sau nu reușește să le recupereze.
Cum funcționează GameFi?
Aproape toate jocurile bazate pe blockchain sunt însoțite de o monedă corespunzătoare în joc, o piață și o economie de jetoane. Spre deosebire de jocurile tradiționale, nu există o autoritate centralizată care să dețină controlul. În schimb, proiectele GameFi sunt, de obicei, gestionate și guvernate de comunitate, jucătorii putând chiar să participe la luarea deciziilor.
În timp ce mecanica și economia proiectelor GameFi individuale pot fi diferite, există câteva puncte comune:
- Tehnologia Blockchain: Proiectele GameFi rulează pe registrul distribuit al unui blockchain. Acest lucru ține evidența proprietății jucătorilor, asigurând în același timp că toate tranzacțiile sunt transparente
- Modelul de afaceri Play-to-Earn: Spre deosebire de jocurile tradiționale, proiectele GameFi adoptă un model P2E. Aceste jocuri stimulează jucătorii să joace și să progreseze în cadrul jocului, oferind recompense care au o valoare măsurabilă în afara jocului. Acestea vin de obicei sub formă de criptomonede în joc sau NFT-uri
- Proprietatea activelor: În jocurile tradiționale, achizițiile în joc sunt investiții netransferabile blocate într-un singur joc. Cu P2E, jucătorii dețin bunurile lor în joc în formă de jetoane. În majoritatea exemplelor, aceștia le pot schimba în criptomonede și, în cele din urmă, în fiat. Activele pot varia de la o armură până la un teren virtual, care sunt simbolizate pe blockchain
- DeFi Solutions: Multe proiecte GameFi pot include, de asemenea, elemente de finanțare descentralizată (DeFi), cum ar fi cultivarea randamentului, extragerea de lichidități și miza. Acestea oferă căi suplimentare pentru jucători de a-și crește activele în jetoane
Istoria jocurilor – de la Pay-to-Play la Play-to-Earn
Până de curând, jocurile erau împărțite în două modele principale de monetizare: pay-to-play și free-to-play. Cu toate acestea, a început să apară un nou model, denumit „play-to-earn”. Iată o scurtă trecere în revistă a modului în care economia jocurilor s-a schimbat de-a lungul anilor.
Jocurile Pay-to-Play (P2P): Primele jocuri video
Totul a început cu jocurile arcade la începutul anilor 1970. Jocurile video arcade funcționau după un model de tip pay-per-play. După cum sugerează și numele, jocurile erau monetizate. pe joc. Cei care merg la arcade ar trebui să plătească o sumă mică pentru a se bucura de una sau două runde de joc. Aceasta a fost foarte mult profitabile. Până în 1982, industria jocurilor video arcade a generat o cifră de afaceri de venituri anuale de 8 miliarde USD, depășindu-le pe cele ale muzicii pop (4 miliarde USD) și ale box office-ului de la Hollywood (3 miliarde USD) la un loc.
Când consolele de acasă au apărut pe piață în 1972, dezvoltatorii de jocuri au văzut necesitatea de a introduce un nou model de venituri: plata unică. Spre deosebire de pay-per-play, care necesită microtranzacții continue pe care un jucător ar fi mai puțin dispus să le facă (după ce a investit deja în consolă și în jocul în sine), această nouă metodă de plată a însemnat că jucătorii ar putea plăti pur și simplu o sumă unică pentru a obține acces total la un joc. Printre exemple se numără FIFA și Super Mario Brothers.
La sfârșitul anilor ’90, au fost introduse modelele de abonament – jocuri care cer jucătorului să plătească o taxă de abonament periodică pentru a menține accesul la toate părțile unui joc. Această metodă a fost deosebit de populară în special în cazul MMORPG-urilor (jocuri de rol online masiv multiplayer) precum Tibia, Runescape și World of Warcraft.
Apoi au apărut pachetele de expansiune și conținutul descărcabil (DLC), în care utilizatorii erau atrași să cheltuiască mai mult pentru a debloca elemente premium, cum ar fi produse cosmetice/’skin-uri’, hărți și povești suplimentare, arme superioare și avantaje în joc.
Jocuri Free-to-Play (F2P)/Freemium: Următorul capitol al jocurilor
În modelul de afaceri free-to-play (F2P), jucătorii au acces gratuit la nucleul jocului, dar sunt încurajați să cheltuiască bani pentru îmbunătățiri, cum ar fi vieți suplimentare, timp de joc nerestricționat, monedă digitală, avatare personalizate și cosmetice speciale, conținut suplimentar și o experiență fără reclame.
În primele zile ale Apple App Store, care a fost lansat în iulie 2008, majoritatea jocurilor mobile timpurii, cum ar fi Angry Birds, de exemplu, se bazau pe modelul premium tradițional (și anume, plata jocului în avans).
În octombrie 2009, App Store a introdus achizițiile în aplicație pentru aplicațiile gratuite, permițând jucătorilor să achiziționeze elemente digitale, cum ar fi moneda și resursele din joc, pentru a-și îmbunătăți experiența.
La scurt timp după aceea, aplicații mobile populare precum Angry Birds, Temple Run și Plant vs. Zombies aveau să treacă de la modelul premium la ceea ce noi numim „freemium”. Jocuri video precum DOTA 2 și Team Fortress 2 au urmat rapid exemplul, adoptând modelul de afaceri free-to-play, oferind în același timp produse cosmetice achiziționabile. Alte jocuri F2P populare sunt Fortnite, Call of Duty: Warzone și Apex Legends. În prezent, mai bine de 90% din aplicațiile din App Store și Google Play sunt gratuite.
Ceea ce au în comun aceste două modele de monetizare este că, pentru ca un jucător să câștige bani din jocurile P2P sau F2P, trebuie să transmită în streaming jocul sau să câștige turnee eSports. Pe scurt, doar jucătorii foarte selecționați sunt capabili să își monetizeze timpul petrecut online jucând jocuri P2P și F2P.
Play-to-Earn (P2E) și apariția GameFi
În 2017, Ethereum a lansat CryptoKitties, primul joc blockchain recunoscut pe scară largă. La scurt timp după aceea, au fost lansate o serie de alte jocuri blockchain descentralizate, inclusiv Ether Shrimp Farm, Ether Cartel și Pepe Farm. Aceste jocuri utilizează un model economic P2E, care oferă jucătorilor posibilitatea de a-și monetiza timpul petrecut jucând jocuri.
După cum s-a menționat mai devreme, înainte de P2E, economia jocurilor trecea în general de la jucător la editor. Cu toate acestea, cu modelul P2E, jucătorii sunt compensați pentru eforturile și timpul petrecut online cu active digitale care au valoare în afara jocului și care se pot aprecia în timp. Deoarece aceste active sunt stocate pe un blockchain, ele sunt deținute de jucători, nu de dezvoltatorul jocului. Este important de reținut că valoarea activelor digitale este volatilă și se poate, de asemenea, deprecia în timp.
În jocurile P2E, activele din joc sunt de obicei reprezentate ca NFT, pe care jucătorii le pot obține prin avansarea în joc și prin joc (cum ar fi participarea la sarcini specifice, provocări, dueluri și competiții). Avantajul acestor NFT-uri este că pot fi schimbate în criptomonede, care pot fi apoi tranzacționate pentru fiat pe bursele unor terți, fiind vârful de lance al unei lumi complet noi de economii digitale. Printre exemplele de jocuri P2E populare se numără Axie Infinity, The Sandbox și Decentraland.
Spre deosebire de jocurile video tradiționale, în care dezvoltatorii controlează toate aspectele economice din joc, jucătorii din jocurile P2E dețin proprietatea și controlul asupra activelor lor digitale. Aceștia pot chiar contribui la deciziile din joc și pot ajuta la modelarea viitorului jocului prin acumularea de jetoane.
Luați Axie Infinity, de exemplu, un joc bazat pe Ethereum care a devenit proeminent în 2021 și a devenit cel mai căutat NFT din lume pe Google în martie 2022.. În Axie Infinity, jucătorii colectează, cresc, antrenează și luptă cu creaturi numite „Axies”. Spre deosebire de obiectele convenționale din joc, fiecare Axie poate fi tranzacționat pe piața jocului pentru bani reali.
Jocul are două criptomonede native: Axie Infinity Shards (AXS), care pot fi cumpărate și vândute pe burse precum Crypto.com, și Smooth Love Potion (SLP), care este ceea ce câștigă jucătorii prin joc. AXS este, de asemenea, folosit ca token de guvernare, permițând deținătorilor de token-uri să voteze cu privire la dezvoltarea viitoare a experienței de joc.
Cu toate acestea, jocuri precum Axie Infinity pot avea un cost de intrare ridicat. Pentru a începe să joace, utilizatorii trebuie să cumpere trei personaje. Anterior, construirea unei echipe medii ar fi costat în jur de 300 de dolari americani, dar prețurile au scazut de atunci cu aproximativ o treime.
În ciuda scăderii prețului, acest cost inițial este încă o barieră uriașă pentru mulți, mai ales că marea majoritate a jucătorilor de jocuri blockchain provin în prezent din țările în curs de dezvoltare. Acest obstacol a dus la apariția breslelor de jocuri – platforme care permit proprietarilor de NFT să împrumute active în joc (NFT) în schimbul unei părți din activele generate – care reduc costurile inițiale considerabile pentru viitorii participanți. Cea mai cunoscută breaslă este Yield Guild Games (YGG).
Jocuri populare de tip Play-To-Earn
1. Axie Infinity
Axie Infinity este un joc video online bazat pe NFT dezvoltat de studioul vietnamez Sky Mavis. Pe el, jucătorii pot colecta, crește, crește, lupta și chiar comercializa creaturi bazate pe jetoane, cunoscute sub numele de „Axies”. La apogeul său din noiembrie 2021, compania ar fi avut 2,7 milioane de utilizatori activi zilnic.
2.Decentraland
Creat de Ariel Meilich și Esteban Ordano, Decentraland este o lume virtuală care funcționează pe Ethereum. În ea, jucătorii au posibilitatea de a cumpăra terenuri virtuale sub formă de NFT-uri folosind criptomoneda MANA. Aceștia pot apoi să cumpere și să vândă terenurile pe care le dețin sau să închirieze astfel de active altor jucători de pe platformă.
3.The Sandbox
The Sandbox este un metavers virtual în care jucătorii se pot juca, construi, deține bunuri și își pot folosi experiențele virtuale. Le oferă utilizatorilor săi instrumentele necesare pentru a-și crea propriile jocuri și experiențe 3D, pe care le pot apoi împărtăși, închiria sau vinde în schimbul unor jetoane. The Sandbox folosește mai multe jetoane diferite pentru a asigura o economie circulară între cele patru tipuri de utilizatori de pe platformă: jucători, creatori, curatori și proprietari de terenuri. Printre aceste jetoane se numără SAND, jetonul de utilitate utilizat în tot ecosistemul The Sandbox; LAND, o bucată digitală de imobil în metaversul The Sandbox; și ASSETS, un jeton creat de jucătorii care construiesc conținut generat de utilizatori (UGC).
4. Game of Silks
Silks valorifică un metavers activat de blockchain pentru a crea o paralelă digitală a lumii reale a curselor de cai pur-sânge. Fiecare cal digital Silks Horse NFT este un derivat al unui cal de curse din lumea reală, ceea ce înseamnă că, de fiecare dată când calul de curse câștigă o cursă sau crește urmași în lumea reală, proprietarul calului Silks Horse corespunzător va câștiga jetoane (STT). În plus față de NFT-urile Calului Silks, utilizatorii platformei pot deține, tranzacționa și interacționa cu Avatarul Silks, Pământul, Grajdurile și o mare varietate de alte NFT-uri în joc. De asemenea, ei pot câștiga recompense prin mecanismul său unic de miză.
5. CryptoBlades
Lansat pe lanțul BNB și dezvoltat de Riveted Games, CryptoBlades este un RPG (role-playing game) P2E bazat pe web care recompensează jucătorii cu jetoane SKILL după ce înving inamicii și participă la raiduri. Jucătorii își pot comercializa personajele și armele pe o piață deschisă sau pot paria câștigurile în jetoane SKILL pentru a primi jetoane suplimentare ca recompensă.
Jocurile blockchain au fost responsabile pentru jumătate din totalul utilizării blockchain în 2021. Începând cu februarie 2022, în luna februarie 2022, a CAP-ul de piață GameFi a urcat la 55,38 miliarde de dolari SUA.
Cum să începeți cu GameFi
1. Creați un portofel criptografic
Pentru a face tranzacții în joc și pentru a stoca monedele virtuale și NFT-urile colectate în timpul jocului, veți avea nevoie de un portofel cripto. Există multe portofele diferite disponibile, cum ar fi DeFi Wallet, dar majoritatea jocurilor cer utilizarea unor portofele specifice. Asigurați-vă că vizitați site-ul oficial al jocului pentru a vedea ce portofele acceptă.
2. Conectați portofelul cu jocul
Spre deosebire de jocurile tradiționale, care necesită un nume de utilizator și o parolă, jocurile blockchain folosesc portofelul tău criptografic drept cont. Pentru a evita escrocheriile, utilizați numai portofele descărcate din magazinele oficiale de aplicații care sunt legate în mod explicit de site-ul oficial al portofelului. Mai mult, ca o măsură suplimentară de precauție de securitate, este recomandat să folosiți un portofel diferit pentru fiecare joc pe care îl jucați.
3. Adăugați fonduri în portofelul dvs.
Va trebui să vă alimentați în prealabil portofelul cripto cu o criptomonedă compatibilă pentru a putea achiziționa orice elemente de pornire (adică personaje sau jetoane cripto native) necesare pentru a juca jocul.
Viitorul GameFi
Cu o valoare estimată de 3,24 miliarde de jucători din întreaga lume, există o oportunitate uriașă de creștere în sectorul emergent GameFi. Numai în 2021, investitorii au pus peste 3,6 miliarde USD în startup-uri de cripto gaming, făcând din 2021 un an de referință pentru această industrie în plină dezvoltare.
Pentru mulți comentatori din industrie, jocurile reprezintă calea cea mai probabilă pentru adoptarea pe scară largă a blockchain. Aceasta este o opinie susținută de o Raportul DappRadar x BGA Games, care a constatat că jocurile blockchain au atras 1,22 milioane de portofele active unice (UAW) în martie 2022.
Acestea fiind spuse, există o rezistență la jocurile bazate pe blockchain din partea comunității de jocuri – în special atunci când vine vorba de mecanica de joc și de NFT-uri.
Blocaje în calea adoptării pe scară largă:
- Mecanica jocului – În prezent, și parțial datorită numelui său, atracția principală a jocurilor blockchain ar putea fi descrisă ca fiind câștigarea de bani – un fapt pe care unii jucători tind să îl urasca. Pentru ca GameFi să devină mainstream, s-a sugerat că accentul va trebui să se mute la experiența de joc, nu la faptul ca este construit pe blockchain. În cazul în care gameplayul nu este la un standard suficient de ridicat pentru a atrage și a păstra jucătorii fără un stimulent financiar, atunci are foarte puține șanse să convertească jucătorii tradiționali și să atragă publicul din afara cripto.
- NFTs – O critică comună la adresa GameFi sugerează că încorporarea NFT-urilor în jocuri este doar o altă incercare de a captura bani. Așa cum am spus mai devreme, jucătorii au fost supuși de mult timp la diverse experimente de monetizare, de la conținut descărcabil până la loot box-uri aleatorii – toate cu grade diferite de succes. Din punctul de vedere al unor jucători, NFT-urile sunt pur și simplu o nouă modalitate pentru dezvoltatori de a îmbrăca aceleași microtransacțiuni pe care jucătorii le detestă de zeci de ani – fără a aduce de fapt vreo valoare reală jocului. Există, de asemenea, temeri că, pe lângă faptul că sunt scumpe, aceste NFT-uri vor oferi avantaje nedrepte în joc, diminuând și mai mult întreaga experiență de joc.
Mulți entuziaști GameFi pun această perspectivă mai degrabă negativă pe seama unei neînțelegerea grosolană a tehnologiei blockchain și a modului în care aceasta funcționează. Ca și în cazul cripto în general, unul dintre cele mai mari obstacole în calea adoptării în masă este lipsa de înțelegere. Pentru a aborda acest aspect și pentru a liniști orice îngrijorare, este esențial ca dezvoltatorii să investească timp și energie în îmbunătățirea nu numai a mecanicii de joc, ci și a înțelegerii și perspectivei publicului cu privire la tehnologia blockchain și GameFi.
Conform unui raport de cercetare recent realizat de Crypto.com, Naavik și BITKRAFT Ventures, se estimează că piața jocurilor blockchain va crește cu o rată anuală compusă de creștere (CAGR) de 100%, de la 1,5 miliarde USD în 2021 la 50 de miliarde de dolari în 2025. Aceasta este de 20 de ori mai mare decât CAGR-ul prognozat de ~10% pentru industria jocurilor tradiționale. În cazul în care jocurile blockchain pot oferi jucătorilor o valoare egală (sau distracție) ca și jocurile tradiționale – cu potențialul suplimentar de câștiguri – atunci chiar nu există nicio limită pentru potențialul GameFi.
Faceți-vă propriile cercetări
Toate exemplele enumerate în acest articol sunt oferite doar în scop informativ. Nu trebuie să interpretați aceste informații sau alte materiale ca fiind sfaturi juridice, fiscale, de investiții, financiare sau de altă natură. Nimic din ceea ce conține acest articol nu constituie o solicitare, recomandare, aprobare sau ofertă din partea uno.ro de a investi, cumpăra sau vinde orice NFT sau active cripto.
Termenul „play-to-earn” se referă la conceptul general în care o platformă de jocuri oferă unui participant recompense, cum ar fi active tokenizate în joc. Participarea la un produs „play-to-earn” nu garantează randamente pozitive. Produsele de tip „play-to-earn” nu sunt lipsite de riscuri, iar participanții pot suporta costuri inițiale ridicate, care pot fi parțial sau complet irecuperabile.
Performanțele trecute nu reprezintă o garanție sau un predictor al performanțelor viitoare. Valoarea criptoactivelor poate crește sau scădea, iar dumneavoastră ați putea pierde tot sau o sumă substanțială din prețul de achiziție. Atunci când evaluați un activ criptografic, este esențial să vă faceți cercetările și să faceți diligențele necesare pentru a face cea mai bună apreciere posibilă, deoarece orice achiziție este responsabilitatea dumneavoastră exclusivă.
Comentarii la “Ce este GameFi? Ghid despre jocurile crypto”