Una dintre cele mai importante si poate cea mai critica intrebare pe care trebuie sa ti-o pui ca antreprenor este ce strategii de pret sa folosesc ? Cat sa cer pe produsul sau serviciul meu?
Setarea pretului este o decizie atat de importanta pentru ca iti afecteaza strategia de marketing.
Exista o corelatie puternica intre strategia de pret cu strategia de marketing. Asa ca fara prea multe introduceri astazi iti arat nu una, nu doua ci sapte strategii de preturi.
Asa ca de acum incolo, vei stii exact cum ar trebuii sa pui pretul corect pentru produsul sau serviciul tau.
Vezi tu atunci cand pui un pret prea mic, nu faci profit, nu faci bani. Iar daca pui un pret prea mare poate ca nu vei primi clienti. Deci trebuie sa existe acel echilibru perfect.
Strategia de pret numarul unu
Pretul in functie de competitia ta. Asta inseamna sa afli pretul competitoriilor tai si apoi sa taxezi asemanator.
Analizeaza media preturilor celor trei competitori ai tai si adauga sau scade 5%.
Exista unele industrii care sunt foarte sensibile la pret. Mai ales cele care vand comoditati. Asta inseamna ca clientii tai vor cumpara cel mai bun pret.
Deci avand un pret care este poate cu 5% sau 10% mai mare decat oricine altcineva in industria ta ar putea fi rau pentru clientul tau. E posibil sa te trezesti cu un potential client care o sa iti zica „hei stii am vorbit cu X si ei cer doar 900.”
Acum daca nu ai o propunere unica in piata sau nu stii cum sa te pozitionezi ca brand ar putea fi o obiectie dificil de depasit.
Strategia aceasta are un dezavantaj imens. De fiecare data cand competitorii tai vor creste pretul si tu il vei creste. Dar ce se intampla cand il vor micsora? Si tu il vei micsora.
E un razboi pe care nu vrei sa il duci.
Daca vrei sa fii lider, in mod ideal vrei sa joci ofensiv. Vrei sa fii tu cel care dicteaza preturile pietii.
Strategia de pret numarul doi: pragul de rentabilitate.
O modalitate buna de a seta un pret si mult mai eficienta decat prima este pretul pentru pragul de rentabilitate.
Ce inseamna asta? Inseamna ca pui pretul suficient cat sa iti acoperi cheltuielile. E perfect mai ales daca intri intr-o piata noua.
Ii poti spune clientului ” Hei, sunt la inceput. Vreau sa testez produsul sau serviciul meu in piata. Iti iau doar 400 ron. Cat sa imi acopar cheltuieliile. ” Si vezi cum reactioneaza piata la oferta ta.
Trebuie sa utilizezi aceasta tactica foarte atent. Altfel vei da faliment facand asta, pentru ca normal, nu faci profit.
Din nou aceasta metoda este perfecta pentru testarea unui produs nou.
Aceasta metoda poate fi folosita si pentru a achizitiona un volum mare de clienti la inceput.
Strategia de pret numarul trei: pretul pe timp
Asta este una dintre cele mai comune strategii de pret pentru un serviciu. Spre exemplu avocatii, contabilii, doctorii folosesc des asta.
Iti setezi rata pe ora.
Te gandesti cat timp ai petrecut pe o sarcina. Si o multiplici cu rata ta. Foarte simplu.
Spre exemplu eu cer 20 de euro/ ora. Un proiect pt crearea unui logo imi poate lua 10 ore.
20 x 10 = 200 de euro.
Strategia de preturi numarul patru: adaos de pret
Printre alte strategii de pret se enumara si adaosul de pret. Acum, acest lucru este foarte logic la suprafata.
Sa spunem ca un proiect te costa un milion de ron. Vei adauga o crestere de 10% / 15% pe langa acesta. Practic iti adaugi comisionul tau.
Strategia de pret numarul cinci : Pretul pentru pachet
Imi place foarte mult aceasta strategie de pret. Se foloseste foarte des. Practic creezi o oferta pentru un pachet de servicii sau produse.
Sa spunem ca pachetul valoreaza 5000 ron. Si iti taxezi clientii doar cu 1500 sau 2000 de ron. Ei platesc doar o fractiune din valoarea totala. Pachetul este ceea ce este valoros.
In primul rand face oferta irezistibila. In al doilea rand daca vrei sa creasca pretul tot ceea ce trebuie sa faci este sa te gandesti cum ai putea creste valoarea pachetului?
Gandeste-te cum ai putea aplica asta in afacerea ta. Cum ai putea sa creezi un pachet complet pentru clientul tau.
Strategia de preturi numarul sase: pretul in functie de pozitia ta
Ce fel de pozitie ai in piata? Daca esti cea mai mare autoritate din piata ta poti cere foarte multi bani. Pentru ca deja esti considerat expert.
Se fac foarte multe vanzari in special online insa multi nu cunosc cum sa se pozitioneze. Spre exemplu daca vei contacta un consultant expert pentru afacerea ta e posibil sa iti ceara 1.000 ron pe ora.
1.000 ? De ce i-ar da cineva 1.000 ron pe ora? Sunt o gramada de bani.
Ei bine, cerere si oferta. Cand intelegi economia de baza, daca ai o multime de cerere si putina aprovizionare (adica timp in cazul acesta) poti cere o gramada de bani.
Stii ca exista produse premium pe piata si o cantitate finita de aprovizionare, o oferta limitata. Foloseste aceste strategii de pret in avantajul tau.
Strategia de preturi numarul sapte: pret pe rezultat.
Pret pe valoare. Hai sa o exemplificam pentru un serviciu.
Aceasta strategie se poate numi si pret pe rezultat. Daca platesc pentru rezultat, nu imi pasa de efort, nu imi pasa de timp, singura chestie de care imi pasa este rezultatul.
La pretul pe valoare inseamna ca nu exista nici un plafon pentru venitul tau. Inseamna ca poti pune un pret in functie de valoarea perceputa de tine, industria sau clientul tau.
Un exemplu ar fi atunci cand faci promovare online pentru un client si ii spui: „te voi ajuta sa cresti afacerea cu 30%, dar din acele 30% doresc sa primesc 5%.” Stiind ca tu esti cel care ii va aduce acele rezultate este un comision potrivit.
Vezi tu acum interesul tau si al clientului sunt aliniate. Si de asemenea inseamna ca nu exista plafon de venit. Cu cat aduci rezultate mai bune cu cat castigi mai mult.
Acestea sunt cele 7 strategii de pret pe care le poti folosii chiar acum. Te rog comenteaza mai jos ce strategie de pret folosesti in afacerea ta?